Munchkin je snad nejosobitější a nejvtipnější karetní hra pro 3 až 6 hráčů kterou znám. Její jedinečnost tkví především v tom, že hra je velice vtipně zpracovaná jak po výtvarné stránce, tak pravidlově. Munchkin je parodií na velice rozšířenou a oblíbenou RPG (ROLE PLAYNG GAME) hru Dungeon and dragons (DnD). V Čechách je známá mladší sestřička zámořské DnD - DrD neboli Dračí doupě.
Sám autor Steve Jackson uvádí, že kouzlo této „nevkusné“ parodie na DrD je především v tom, že hra redukuje zážitek z prozkoumávání jeskyní na to nejpodstatnější, bez nervů hraní si na hrdiny. Tím nejpodstatnějším je především shromažďování co nejvíce pokladů, takzvané „expení“ což znamená, co možná nejrychlejší postup na vyšší úrovně. Dále je u této hry velice důležité být tím největším „podrazákem“ - když je potřeba tak přemlouvat, prosit
a klidně i brečet za novou úroveň. Díky těmto skutečnostem je hra naprosto odlišná od RPG her, u kterých je na prvním místě vžít se do své postavy a hrát si co možná nelépe na hrdinu, kterému nezáleží na kvalitě výzbroje kterou nosí, ale na tom, že zachrání kamarádovi život před krvelačnou bestií.
Munchkin si nedělá legraci jen z již zmíněných RPG her, ale především z jejich rádoby hráčů. Spousta nezkušených hráčů totiž RPG hry hraje právě způsobem velice podobným hře Munchkin. Hra je tedy určena dle mého názoru především již zkušenějším hráčům RPG her, především proto, že si díky ní mohou vzpomenout na své začátky s Dračím doupětem. Pro takové hráče je to srdeční záležitost. Tím ale nechci říci, že se Munchkin nehodí pro širokou veřejnost. I hráči kteří nemají naprosto žádnou zkušenost si dokáží vychutnat umělecké zpracování a atmosféru této hry. Kdybych ji měl přirovnat k nějaké známější karetní hře, tak nese jednoznačně společné rysy s momentálně nejrozšířenější hrou BANG!.
Obě hry mají především společný základní systém hry. Každý hraje určitou postavu, tyto postavy navzájem spolupracují a podrážejí se podle potřeby.
Hra BANG! vede především tím, že je oproti hře Munchkin k dostání celá v češtině. Dále její pravidla jsou jednodušší, hra má morální podtext soupeření zla se zákonem a v neposlední řadě její pořizovací náklady jsou oproti Munchkin poloviční.
Pravidla hry Munchkin jsou kouzelná v tom, že jen minimum věcí je v nich jednoznačně řečeno, takže během hry se dá úžasně polemizovat nad hromadou situací. Právě úžasná otevřenost pravidel a téměř nekonečná variabilita kombinování kartiček, posouvá hru Munchkin o obrovský skok před hru Bang!. Z toho ale vyplývá i nutnost dostatečné inteligentní vybavenosti hráčů Munchkin. Méně inteligentními jedinci by hra mohla být nepochopena, tudíž odsouzena.
Oblíbenost hry Munchkin v Americe dokladuje především počet různých rozšíření
a variací, kterými se hra může pyšnit oproti slabým dvěma rozšířením u hry Bang!.
Pokud vezmeme jen základní hru Munchkin, tak k základnímu balíčku karet obsahujícím
168 karet, vyšla další 4 rozšíření po 112 kartách. Protože RPG nekončí jen u klasického fantasy, ani hra Munchkin se na jednom bodě nezastavila. Jako další vyšla varianta „Munchkin Bites“ i s jedním rozšířením – což je vampýrská parodie.
Dále „Munchkin Fu“ – parodie na kung fu, „Star Munchkin“ – parodie na hvězdné války
a Super Munchkin – parodie na Supermany, Batmany … Všechny tyto tři varianty také každé s jedním rozšířením. Následovaly ještě balíčky „Munchkin impossible“, „Munchkin cthulhu“
a „Munchkin blednder“.
Celkem by vás všechny tyto kartičky vyšly něco okolo deseti tisíc korun, ale za to by jste měli k dispozici téměř dva tisíce kartiček. Obrovskou výhodou je také, že všech dva tisíce kartiček můžete smíchat a hrát s mimi najednou. Můžete hrát třeba za postavu Orka šamana, který má na hlavě supermanovu čelenku, v ruce plazmovou pušku a na sobě prastaré trpasličí brnění. Tím je zajištěna neskutečná variabilita hry.
Závěrem je tedy třeba říci, že kdo si chce tuto hru zahrát, nemůže mít příliš hluboko do kapsy, ale hra se mu rozhodně odvděčí rozvojem jeho intelektu a poskytne majiteli spousty hodin zábavy s jeho přáteli.
Hru doporučuji především jako zábavu pro inteligentnější děti a mládež od 12 let, jakožto alternativu různých akčních, fantasy a online počítačových her, které jsou oblíbenou zábavou právě této vrstvy mládeže, které mnohdy chybí sociální kontakt a schopnost komunikovat tváří v tvář s vrstevníky a jinými lidmi. Tato hra je může zaujmout natolik, že celé hodiny nebudou trávit sami u počítače ale se svými kamarády při její hře.
Bohužel jediným mínusem je ta skutečnost, že hra je dostupná pouze v angličtině. I když – jak ze své zkušenosti vím, pro dnešní generaci teenagerů to není vůbec překážkou, právě naopak – jednotliví hráči se předhánějí o nejvýstižnější překlad.
Anax